Strips B
Zie vorige pagina. |
|
Billie Turf Reg Parlett |
Billie Turf, het dikste studentje ter wereld, Nederlandse stripreeks met Britse stripverhalen van 1963 t/m 1987 gebaseerd op de boeken van Frank Richard, rondom het dikste studentje ter wereld, met veelal tweepagina-verhalen getekend en geschreven door Reg Parlett. De verhalen worden voorgepubliceerd in de stripbladen Sjors, Eppo en Eppo Wordt Vervolgd. Bille Turf zit op de kostschool, maar in plaats van te leren houdt hij zich meer bezig met het stelen en verorberen van het voedsel wat hij in en rond de school vindt, vaak in de keuken van de vrouwelijke Kokki. Zijn klasgenootje Jan Klein moet het vaak ontgelden als Billie Turf hem voor zijn plannetjes misbruikt. Meestal wordt Billie aan het eind van het verhaal door zijn onderwijzer meester Kwel gestraft met behulp van een rietje of zijn wandelstok waarmee Billie door Kwel op zijn riante achterwerk wordt geslagen. Als Billie het echte te bont heeft gemaakt, laat Kwel met zwaardere middelen blijk geven van het feit dat hij niet gediend is van de streken van zijn leerling. In de tijd dat de verhalen werden gemaakt, waren lijfstraffen op kostscholen in Engeland nog toegestaan. Er zijn twee reeksen verschenen, namelijk de eerste die bij Uitgeverij De Spaarnestad gestart is in 1963, in 1975 verdergaand bij Uitgeverij Oberon en die doorloopt tot 1987. Vanaf 1995 verschijnen er bij Uitgeverij Big Balloon nog vier delen met verhalen die in de eerste reeks zijn verschijnen. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |
Blake en Mortimer Edgar P. Jacobs Bob de Moor e.a. |
Blake & Mortimer, Belgische stripreeks vanaf 1950 van Edgar P. Jacobs over een professor met de naam Mortimer en diens kameraad kapitein Blake. De eeuwige vijand van Blake en Mortimer is kolonel Olrik, die aan het eind van een verhaal lijkt te zijn verongelukt, maar die toch altijd in een nieuw verhaal weer opduikt. De stripverhalen zijn in de eerste afleveringen doordrenkt van science-fiction-invloeden, in de latere albums gaat het meer de detective-achtige kant op. De stijl is in het begin realistisch, maar gaat gaandeweg de richting op van de "klare lijn", dezelfde stijl die Hergé hanteert voor zijn strip Kuifje. Jacobs is ook medewerker aan de Kuifje-verhalen, maar wegens een meningsverschil met Hergé (Jacobs wil zijn naam ook onder de Kuifje-strips afgebeeld zien staan, iets wat Hergé weigert) wordt deze samenwerking beëindigd. Blake & Mortimer blijft wel gewoon in het weekblad Kuifje voorgepubliceerd. Het derde verhaal "Het Gele Teken" uit 1956 betekent de doorbraak voor de strip. Dat dit verhaal van grote invloed is geweest, blijkt onder meer dat andere stripauteurs gaan tekenen als Jacobs. Er bestaat ook een stripspeciaalzaak in Hoorn met de naam "Het Gele Teken". In 1987 komt Jacobs te overlijden, maar geeft toestemming om de strip voort te laten zetten. Het elfde verhaal "De drie formules van professor Satô" wordt in 1990 voltooid door Bob de Moor. Dit album wordt echter slecht ontvangen. Zes jaar later komen Jean Van Hamme en Ted Benoit met een nieuw verhaal. Aangezien dit wel een succes is, betekent dit een hernieuwde belangstelling voor de strip, die nog steeds door verschillende stripauteurs wordt voortgezet. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |
De Blauwbloezen Tekst: Raoul Cauvin Tekeningen: Willy Lambil |
De Blauwbloezen, Belgische humoristische stripreeks vanaf 1973 over de twee hoofpersonages korporaal Blutch en sergeant Cornelius Chesterfield, die avonturen beleven tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. De strip wordt opgestart, nadat in 1968 de humoristische cowboystrip Lucky Luke verkast van het stripblad Robbedoes naar het concurrerende stripblad Pilote en er dus een humoristische westernstrip in Robbedoes ontbreekt. In eerste instantie wordt de strip getekend door Louis Salvérius, maar na diens dood in 1972 wordt dit overgenomen door Willy Lambil. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |
Bommel Alle verhalen Marten Toonder e.a. |
Alle verhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes - In 2008 start Uitgeverij De Bezige Bij met een nieuwe albumreeks met Bommel-/Tom Poes-krantestripverhalen. In tegenstelling tot de voorgaande reeks Literaire Reuzenpockets, lopende van 1967 t/m 1991 en volgens de auteur Marten Toonder bedoeld als podium voor zijn beste verhalen, bevat deze reeks alle dagblad-verhalen ooit gemaakt in chronologische volgorde verspreid over 60 delen. Deze reeks kent ook een andere opmaak. Waar in de reuzenpockets gebruik wordt gemaakt van kleine afgebeelde stroken met daaronder tekst in één kolom, komt de opmaak van de nieuwe reeks meer overeen met zoals het destijds in de dagbladen werd afgedrukt, d.w.z. grote stroken met de tekst kleiner afgedrukt in twee kolommen. Aangezien er op één pagina één strook met daaronder tekst wordt afgebeeld, wijkt het formaat ook af t.o.v. de voorgaande reuzenpockets. Deze reeks heeft niet een staand, maar een liggend formaat. Vandaar dat deze serie ook de oblong-reeks wordt genoemd. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |
Bommel Reuzenpocket Marten Toonder e.a. |
Bommel Reuzenpocket - Strips lezen en daar nog voor uitkomen ook was aan het eind van de zestiger jaren een vrij elitaire bezigheid. (...) Geert Lubberhuizen, directeur van uitgeverij De Bezige Bij, haakte gewiekst in op deze elitaire nostalgie-rage. Hij wist dat Marten Toonder in 1954 tot lid van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde was benoemd en hij besloot dat het daarom geen kwaad kon Toonder's Bommelverhalen onder literair vaandel in de reeks Literaire Reuzenpockets te laten verschijnen. Toonder had al eens verklaard dat hij de tekst belangrijker vond dan de tekeningen en dat gaf De Bezige Bij de vrijbrief om de tekeningen zo waanzinnig te verkleinen dat men een vergrootglas nodig had om te zien wat de stripmaker afgebeeld had. De tekst daarentgen werd des te groter afgedrukt. Zo lag de weg naar de literaire erkenning open. Na de verschijning van de eerste Literaire pocket Als je begrijpt wat ik bedoel (1967) kwamen de echte stripliefhebbers in opstand tegen de verminking van de oorspronkelijke strip, maar het grote publiek dacht er anders over. Bommel was herboren, hij werd door tienduizenden mensen gekocht. De leukste kritiek op de handelwijze van Geert Lubberhuizen en De Bezige Bij verscheen in het studentenweekblad Propria Cures naar aanleiding van de 13de pocket Met mijn teer gestel. Criticus Lex Bijlsma schrijft daar: Nu heeft de Bezige Bij eindelijk een veelbelovend auteur, die het ene verhaal na het andere produceert, die het mooiste Nederlands schrijft dat ik ooit gelezen heb, die zich bezig houdt met serieuze wereldproblemen als de Atoombom en het Generatieconflict en die daarenboven helemaal niets met PC te maken heeft - en wat doen ze? Ze geven de één of andere beunhaas opdracht om bovenaan elke pagina drie minuscule tekeningetjes te zetten waarin beren, katten en andere oenige dieren de handelingen van het verhaal naspelen. Kijk Lub, op die manier wordt het nooit meer wat. Uit: Strips - Kees de Bree, Rob van Eijck, Martin Wassington, uitgave: Oberon BV - Haarlem, 1979 Zie hier verder. |
Bommel Volledige werken Marten Toonder e.a. |
Heer Bommel, Volledige werken - In 1990 start Uitgeverij Panda met een luxe en in gelimiteerde oplage uitgebrachte reeks, met alle Bommel- en Tom Poes-krantenstrips in chronologische volgorde, aangevuld met toelichtingen en gelegenheidsstrips. Marten Toonder is er zelf bij betrokken en bemoeit zich met tekstcorrecties en het bijschaven van tekeningen. Er worden nieuwe tekeningen toegevoegd, maar ook worden er afleveringen verworpen. Deze zijn dan in elk deel in de bijlage als facsimile opgenomen. De collectie bestaat uit 40 banden en aangezien de oplage beperkt is tot 2500 exemplaren per deel is dit nu al een collectors item te noemen. De delen zijn nieuw alleen verkrijgbaar bij de uitgeverij of als tweedehands exemplaren via andere kanalen. De boeken zijn zeer luxe uitgevoerd, kosten nieuw 57 euro per deel en hebben het formaat van een gewoon album. De uitvoering van de verhalen is ongeveer dezelfde als van de in 2008 gestarte Bommel-oblongreeks bij De Bezige Bij (reeks van boeken in liggend formaat), alleen bevat één pagina twee stroken plaatjes met onder elke strook de bijbehorende tekst. De titels der verhalen zijn de titels zoals deze in de krant zijn weergegeven, dus compleet met titelheld (Heer Bommel of Tom Poes), dit in tegenstelling tot de uitgaven van De Bezige Bij.
In 2022 brengt uitgeverij Cliché een soortgelijke reeks uit, maar nu in zijn geheel als facsimile. Dat betekent dat de krantenstrips één op één worden overgenomen, zonder de correcties en adviezen van Toonder uit de jaren negentig. Ook deze reeks bestaat uit 40 delen en heeft dezelfde verhaalindeling als de reeks uit 1990-2002. De oplage van de reeks hangt af van de hoeveelheid liefhebbers die erin is geïnteresseerd. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |
Brammetje Bram Eddy Ryssack |
Brammetje Bram, Belgische humoristische zeehelden-/piratenstrip rondom Brammetje Bram en kapitein Knevel de Killer, die allerlei avonturen op zee beleven. De strip wordt voorgepubliceerd in stripweekblad Sjors en het kortstondig bestaande stripblad Wham!. tekst: mvdwstrips.nl Zie hier verder. |